Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plechová kráva a Valaši

Tož už je to nejaký čas, co sem tu vychvalovala valašsků kyselicu a trochu aj napomínala ty nemehla, co ju v hospodách neumíja vařit. No a včil su tu zas. Zas budu chválit aj napomínat. Znáte "plechovů krávu"?

Tož tu rakúsků fialovů určitě znáte a plechovů nee? Tož my zme tak začali říkat tým mlékomatom.

My tu máme aj dosť tých opravdických živých krav, teho skotu, tož zme si to potřebovali nejak rozdělit. Eště furt je tu na Valašsku nekolik spokojených rodin, keré majů mléko přímo od nejakej tetičky nebo babky, kerá z dobrej vůle chová doma kravku, aby mjeli aj příbuzní dobré domácí mléko, tvaroh, kyšku a třeba aj máslo - to já zrovna domácí nemosím, je to opravdu síla, to už si znova nezvyknu.

No vraťme sa k tej plechovej krávě. Prý to byla lóni móda a už to nejak upadá nebo co???

Mysím zme zdechlí. Omlůvám sa za to jadrnější slovo, ale ináč sa to nedá povědět. V novinách furt píšů, jak téj kampani za prodej čerstvého mléka uškodilo prohlášení hygienika, a jak ty hospodáře drtíja jakési hyper a super obchody, ale já mysím, že sa to zas enom bójíme řéct na plnů hubu - to prodávání mléka z plechových krav sa spomalilo, protože zme líní si ho tam chodit kupovat! Vymývat flašky, převařovat to a schovávat v ledničce, a myslet na to, že už bysme to mjeli buť vypit nebo z toho uvařit krupicu, aby sa to nezkazilo.

Je pjekné, že zme to skusili, šak lóni to vypadalo při tých anketách a všeckých dotazníkoch, že to bude dobré, že sa chytnem a včil... Šak víte co chcu řéct... Skusili zme.

Je čas, abych vám promluvila do duše. Já to mám také z ruky, tu plechovů dojnicu. Dyž to mléko chcu, mosím jet aspoň 12 kilometrů. Mosím si to naplánovat - přemýšlat dopředku, gdy nám mléko asi donde, nesmím zapomnět flašky vzít do auta (tož negdy je tam vozím aj tři dni), mjet drobné koruny nejaké u sebe. Doma to vyleju do hrnca a až druhý deň to svařuju, aby odstúpila smetana. Šak tá dycky stačí na nejaků bílů polévku nebo trochu máčky, byla by to škoda nezebrat. Kolikráť sa mi to nevejde do plišťáka, tož to svařuju ve dvůch hrncoch, ve vodní lázni, potom to umývat... Šak bych sa na to vyprdla.

Ale děckám to šmakuje! Aj mojému! A při vařéní a pečéní je to také rozdíl! No a dyž ináč nedáte - ba, aj sa to vyplatí - dyť litr stójí 15 korun, eletrika na zpracování pár haléřů a můj čas při tom ztracený nepočítám, protože to kupuju při cestě za inýma povinosťama, a svařuju při další práci v kuchyni. A néni navíc třeba u toho stát, šak to zapíská. To já mosím lamentovat enom naoko.

Tak. A včil je vám jasné, že gdo sa všelijak vymlůvá, proč si rači kupuje krabicové za 10korun v hyper super, že sa opravdu enom vymlůvá. Takových, co opravdu mosíja šetřit každý drobný, a kerým také ani nic nevyčítám, je tu v republice naštěstí furt málo. Úplně nejrači mám ty zelenáče. Ne jako ty Grínhorny z Vinetůa, ale takové ty cérky a ogary co furt vykládajů ty řeči o zdravých potravinách a tom lepším žití - zpátky do přírody. Jakože aby sa jim náhodů nezačala vráskama krabatit huba UŽ v padesáti, chců byt dýl mladí a zdraví. Šak im to přeju. Ale nekeří z nich sů tak líní, že ani petrželku si nepěstujů za oknem, nechajů si ju v lednu dovézt třebas z Taliánska, no a pro mléko do plechovej krávy tým pádem nezajdů jak je rok dlůhý. No nekerým nechutná. Ale takové to bílé "jakožemaso", mysím Tofu sa to menuje, im šmakuje. Tož dobré. Zkusím domluvit krávě od tety, esli by nemohla dójit mléko s příchuťů TetraPak.

Nic proti TetraPaku, je to výborný vynález, ale dyž si možeme konečně kupovat čerstvé mléko, aj iné výtvory přírody, tož proč to neděláme?

No - zme zdechlí...

Já su mlsná. Na domácím mléce sem vyrostla, aj můj. A su ráda, že moje děcka to možů mjet skoro stéjné, tož jim to dopřeju. Nechcu nic skovávat, nalévat sa vínem a kázat o vodě - aj já mám ve špajzce furt dvě krabice plnotuku, nezatracuju to. Dyž potřebuju neco nakúpit, mosím jet autem nebo pjekný kus na kole, to je jasné, že nebudu jezdit enom kvulivá dvům litrom mléka, to bych byla hlúpá. Ale dyž možu, a hlavně, protože chcu, tož máme 300 dní v roce mléko z téj automatky. Aj že dobře chutná, aj že je mi z toho lepší na duši. To samé platí o všeckém ostatním jídle, o tom ale negdy jindy.

Mysím aj kvůli tomu zme chtěli "do světa" - tož buďme spánembohem světoví!

A nebuďme hlůpí a zdechlí...

Autor: Barbora Tomšů | čtvrtek 31.3.2011 13:55 | karma článku: 15,22 | přečteno: 2895x
  • Další články autora

Barbora Tomšů

Práce ženy

Wow! Řekla jsem si ráno po přečtení magazínu z pondělních novin. Tak prý vznikl nový portál, který by mohl pomoci ženám hledat práci, a to i na zkrácený úvazek. Tak rychle, rychle! Nastartovat komp a hledat. Hledat!

18.3.2013 v 12:01 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1030x | Diskuse| Ona

Barbora Tomšů

Enom tak

Tož, moji milí, dlúho zme si nepočetli (skoro)valašsky! Tož né že by Valaši až tolik čítávali, ale dyž si nemožeme povykládat z oko v oko, toš si to napišme a počtěme.

22.2.2013 v 11:00 | Karma: 8,79 | Přečteno: 389x | Diskuse| Zlín

Barbora Tomšů

Dejte dětem palačinky!

Koukám, že než jsem se rozhoupala toto palčivé téma palačinek zpracovat, už se o tom na idnes píše :o) Článek o americké učitelce, mamince dvou dětí, mě pobavil. Ta paní vymyslela vzorec na přípravu dokonalých palačinek! A co víc - zveřejnila to a teď je toho plný gurmánský svět!

21.2.2013 v 10:20 | Karma: 15,74 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Hobby

Barbora Tomšů

Je to jak na houpačce

Politiku, ekonomiku ani sociální problémy v tomto článku nehledejte. Nenajdete. Každý toho máme dost, netřeba o tom psát, ani to neumím.

20.2.2013 v 10:50 | Karma: 7,10 | Přečteno: 306x | Diskuse| Ostatní

Barbora Tomšů

Jak optimista prozřel aneb Jak já bych si to chtěla užít!

Sama tento příspěvek považuji za poněkud nudnou a příliš osobní úvahu bez rozuzlení, ale asi se v tom najde i někdo z vás...

15.2.2013 v 10:50 | Karma: 7,83 | Přečteno: 567x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1763x
Snažím se každým dnem růst, ale je uklidňující, že mám zatím oba rodiče, a tak jsem stále něčím dítětem.

Překročila jsem čtyřicítku, mám tři děti s jedním manželem, pracuji na půl úvazku absolutně mimo svůj původní obor a baví mě to.

Obdivuji Baťovce; skláním se před lidmi, kteří už našli svou cestu a jdou po ní aniž by omezovali své blízké; jsem moc ráda, že žiju v této zemi, ale také se ráda podívám za její hranice. Je to poučné a obohacující.